zondag 2 oktober 2011

Pompoensoep

Het is herfst en daarom zit er regelmatig pompoen in ons biologisch groentenpakket. In afgelopen jaren heb ik geprobeerd om iets lekkers te maken van deze pompoenen, maar meestal werd dat een mislukking en eindigden de pompoenen in een mooie compositie naast de voordeur.
Nu zat er weer pompoen in het groentenpakket en heb ik een oproep op Twitter geplaatst.
Gevolg; een heerlijk soeprecept van Jan Schenk (http://www.wereldwijdweb.com/)

Dit is het allereerste pompoenrecept waarvan ik kan zeggen ; ...mmmmmm...lekker !

1 pompoen van ca 1 kg
1,5 lt groentenbouillon
1 ui
1 rood pepertje
ca 1 eetl. fijn gehakte verse rozemarijn
2 preien
3 zoete puntpaprika's
100 ml creme fraiche
zeezout en peper

Schil de pompoen en snij deze in kleine stukjes. Snij ook de ui en het pepertje in stukjes en doe alles bij elkaar in de bouillon. Kook dit totdat de pompoen zacht is. Zet daarna de staafmixer in de pan totdat alles lekker romig is. (kan ook in keukenmachine of blender)

Voeg de fijn gesneden prei en puntpaprika's toe en kook het korte tijd. Voeg de creme fraiche toe en breng het geheel op smaak met zeezout en peper.

Bovenstaande is het originele recept. Ik heb zelf een paar kleinigheden veranderd. Na het toevoegen en meekoken van de prei en paprika's heb ik nogmaals de staafmixer heel even gebruikt. Hierdoor krijg je een prachtige diep oranje soep. De creme fraiche heb ik weggelaten in verband met het invriezen en peper en zout waren naar mijn smaak niet meer nodig.

1 opmerking:

  1. Goed om te lezen dat deze soep ook bij jullie in 'goede aarde' valt. DE meeste mensen die ik deze soep voorzet vinden hem lekker, ook de mensen die zeggen geen pompoen te lusten...

    BeantwoordenVerwijderen