woensdag 12 oktober 2011

Romanesco

Eigenlijk kan ik me geen mooiere groente voorstellen dan Romanesco.

Deze prachtige groen-gele torentjesbloemkool mag elke dag in mijn koelkast liggen. Niet alleen omdat ze zo mooie is en omdat de structuur zo prachtig verfijnd is, ..... maar ook omdat ze zo lekker smaakt !

De Romanesco dankt haar naam aan het Italie van de zestiende eeuw als Broccolo Romanesco, of tewel de broccoli van Rome.

In mijn supermarkt heb ik de Romanesco nog nooit zien liggen, maar gelukkig zit ze enkele keren per jaar in het biologische groentenpakket.

De smaak van Romanesco is een beetje tussen die van bloemkool en broccoli in, maar met een nootachtige ondertoon....vind ik...
Ik stoom haar heel en dan maak ik een sausje van ; 2 hardgekookte eieren, 50 gram gesmolten boter en een ruime hoeveelheid fijngehakte peterselie.
Ook lekker is een mengsel van fijngehakte noten met gesmolten boter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten