maandag 22 augustus 2011

Cloggy Bun

Op het einde van de Heinose Pompdagen hebben we samen met het gezin van mijn zusje geluncht.
Ik heb een Engelse lunch voorbereid met veel koud vlees, cheesy coleslaw, sweet chilly jam en heerlijke Cloggy Buns.

Hier het gemakkelijke recept;

350 gram rundergehakt
olijfolie
1 middelgrote ui, gesnipperd
150 gram wortelen in blokjes
half pakje bacon in stukjes
2 eetlepels bloem
250 ml rundvleesbouillon van een half blokje
75 diepvries doperwtjes
peper naar smaak
1 pakje bladerdeeg (10 plakjes)
1 ei

Het gehakt rul braden, maar niet bruin. Wortel, ui en bacon toevoegen en ca 5 min zachtjes meebraden. De bloem erover strooien en goed doorroeren. Dan de warme bouillon erbij gieten en ca 40 min laten sudderen totdat er een dikke massa ontstaat. Als laatste de erwten erdoor roeren.
De oven voorverwarmen op 200 graden.
De ontdooide plakjes bladerdeeg iets dunner en groter rollen en met behulp van een schoteltje rondjes van ca 15 cm uitsnijden. Een eetlepel gehaktmengsel in het midden leggen en de zijkanten met water bestrijken. Het bladerdeeg dubbelvouwen en met behulp van een vork goed dicht drukken.
Dit herhalen met alle bladerdeeg velletjes en het overgebleven bladerdeeg goed kneden en op dezelfde manier uitrollen en vullen. Ik had in totaal 15 buns.
De bun met gekopt ei bestrijken en ca 15 minuten in de oven.

Heerlijk met zelfgemaakte Sweet Chilly Jam (waarvan ik later het recept op dit blog zal zetten).

Ik heb een kleine gietijzeren pan gebruikt voor het aanbraden en sudderen....zonder deksel! Voor het uitrollen heb ik een heel klein deegrollertje. Die kan ik iedereen aanraden....zoooo handig !

Uiteraard kun je ook je eigen vulling bedenken. Ze zijn ook heerlijk met een mengsel van gehakt, champignon en paprika. Of maak er een vegetarische bun en vervang het gehakt met pastinaak, pompoen, etc. Wees creatief .... en hou me op de hoogte !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten